Skip to content

Løbeskade i knæet

Image

Løberknæ er som navnet antyder en almindelig løbeskade blandt løbere.  Skaden kan dog også ramme andre atleter, der laver aktiviteter som f.eks. kræver en masse bøjninger i knæet, det være sig gang, cykling, og hop.

Betegnelsen løberknæ er egentlig ikke en betegnelse på en skade i sig selv. Det er mere en løs betegnelse for flere specifikke lidelser med forskellige årsager. Skaden kan skyldes:

Over træning. Gentagen bøjninger af knæet kan irritere nerverne i knæskallen.

  • Direkte traumer til knæet, f.eks. forårsaget af et fald eller slag.
  • Forkert placering. Nogle mennesker ​​knoglerne i en lidt forkert ”position”. Dette kan betyde at visse dele af kroppen bære for meget vægt, hvilket igen kan forårsage smerte og skade på leddene. Her kan knæskallen i visse tilfælde være lidt ud af position.
  • Problemer med fødderne. Løbeknæ kan skyldes flade fødder, også kaldet platfodet, eller overpronation. I disse tilfælde vil ​​et trin give ekstra belastning og stræk på muskler og sener.
  • Svage lårmusklerne.

Hvordan er symptomerne på et løberknæ?

  • Smerter bag eller omkring knæskallen, især hvor lårben og knæskallen mødes.
  • Smerter når du bøjer knæet – når du går, hugsiddende, knælende, løb, eller endda siddende.
  • Smerter, der er værre, når du går ned ad trapper eller bakker.
  • Hævelse.
  • Murende smerte eller en smerte der kommer og går i knæet.

Hvordan behandles skaden?

Uanset årsagen, den gode nyhed er, at mindre til moderate tilfælde af løberknæ skulle helbrede på egen hånd givent tidspunkt. For at fremskynde den helbredende kan du:

  • Hvile.  Hvil knæet så meget som muligt. Prøv f.eks. at undgå at lægge vægt på dit knæ.
  • Is. Is hjælper med at formindske smerter og hævelse. Sæt is på knæet i 20-30 minutter hver 3-4 timer i 2-3 dage, eller indtil smerten er væk.
  • Komprimer knæet. Brug elastiskbandage til at give knæet ekstra støtte.
  • Elevation. Løft knæ op f.eks. via en pude.
  • Ikke-steroide anti-inflammatoriske lægemidler (NSAID). Smertestillende midler som Ipren, Asprin og Ibuprofen , vil hjælpe med smerter og hævelse. Imidlertid kan disse stoffer har bivirkninger, såsom en øget risiko mavesår. De bør kun anvendes lejlighedsvis, medmindre din læge specifikt siger noget andet.
  • Udspænding og styrke øvelser. Øvelser vil kunne hjælpe dig til at blive stærkere hvilket vil kunne afhjælpe og forebygge knæsmerterne.
  • Svangstøtte til dine sko. I nogle tilfælde kan special lavede skoindlæg afhjælpe og forebygge knæskader. Dette gør sig især gældende for folk med flade fødder.
Advertisements