Skip to content

Løbeskade i knæet

February 28, 2013

Image

Løberknæ er som navnet antyder en almindelig løbeskade blandt løbere.  Skaden kan dog også ramme andre atleter, der laver aktiviteter som f.eks. kræver en masse bøjninger i knæet, det være sig gang, cykling, og hop.

Betegnelsen løberknæ er egentlig ikke en betegnelse på en skade i sig selv. Det er mere en løs betegnelse for flere specifikke lidelser med forskellige årsager. Skaden kan skyldes:

Over træning. Gentagen bøjninger af knæet kan irritere nerverne i knæskallen.

  • Direkte traumer til knæet, f.eks. forårsaget af et fald eller slag.
  • Forkert placering. Nogle mennesker ​​knoglerne i en lidt forkert ”position”. Dette kan betyde at visse dele af kroppen bære for meget vægt, hvilket igen kan forårsage smerte og skade på leddene. Her kan knæskallen i visse tilfælde være lidt ud af position.
  • Problemer med fødderne. Løbeknæ kan skyldes flade fødder, også kaldet platfodet, eller overpronation. I disse tilfælde vil ​​et trin give ekstra belastning og stræk på muskler og sener.
  • Svage lårmusklerne.

Hvordan er symptomerne på et løberknæ?

  • Smerter bag eller omkring knæskallen, især hvor lårben og knæskallen mødes.
  • Smerter når du bøjer knæet – når du går, hugsiddende, knælende, løb, eller endda siddende.
  • Smerter, der er værre, når du går ned ad trapper eller bakker.
  • Hævelse.
  • Murende smerte eller en smerte der kommer og går i knæet.

Hvordan behandles skaden?

Uanset årsagen, den gode nyhed er, at mindre til moderate tilfælde af løberknæ skulle helbrede på egen hånd givent tidspunkt. For at fremskynde den helbredende kan du:

  • Hvile.  Hvil knæet så meget som muligt. Prøv f.eks. at undgå at lægge vægt på dit knæ.
  • Is. Is hjælper med at formindske smerter og hævelse. Sæt is på knæet i 20-30 minutter hver 3-4 timer i 2-3 dage, eller indtil smerten er væk.
  • Komprimer knæet. Brug elastiskbandage til at give knæet ekstra støtte.
  • Elevation. Løft knæ op f.eks. via en pude.
  • Ikke-steroide anti-inflammatoriske lægemidler (NSAID). Smertestillende midler som Ipren, Asprin og Ibuprofen , vil hjælpe med smerter og hævelse. Imidlertid kan disse stoffer har bivirkninger, såsom en øget risiko mavesår. De bør kun anvendes lejlighedsvis, medmindre din læge specifikt siger noget andet.
  • Udspænding og styrke øvelser. Øvelser vil kunne hjælpe dig til at blive stærkere hvilket vil kunne afhjælpe og forebygge knæsmerterne.
  • Svangstøtte til dine sko. I nogle tilfælde kan special lavede skoindlæg afhjælpe og forebygge knæskader. Dette gør sig især gældende for folk med flade fødder.
Advertisements

From → Uncategorized

Leave a Comment

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: